Anafülaktilinõ šokk

(Ümbre saadõt artiklist Anafülaksia)

Anafülaktilinõ šokk vai anafülaksia vai anafülaktilinõ vastavõtminõ om kihä allergiline reagiirmine, miä tulõ kipõlt pääle ja om elolõ ohtlik.

Äkiline reagiirmine tulõ määndsestki allergeenist, näütüses arstiruuh vai määnegi muu ainõq (pähknäq, munaq, mutugatsuskaminõ ja -kihvtiq), midä inemine ei suudaq vasta võttaq.

Hariligult om arstiroho vai vaktsiini pääl anafülaktilinõ šoki kirän ku kõrvaltoimõq.

Pääle latsõ vaktsiniirmist (läätsi vai tsiatõvõ vasta) piät vanõmb haigõmajan umma last kaema, et tuu šokk pääle es tulnuq.

MärgiqToimõndaq

Sadanuq vererõhk, rassõ om hingädäq, mõnikõrd kiil ja kaal paistusõq üles. Kuum nakas, silmäq süüdäseq, jalaq, nägo ja käeq paistusõq üles.

Võit ka ossõndaq, kõtt või halutaq.

Midä tetäq?Toimõndaq

Helistä 112.

Ku haigõl om süstla adrenaliiniga, piät timmä kintsu süstmä. Ku ei avitaq, sis 5 minudi peräst vahtsõnõ süst tetäq.

Haigõ piät istma pandaq, sis om parõmb hingadaq.